Horecava Logo voor Shefu snacks

SHEFU OP DE HORECAVA!!

De lekkere hapjes van Shefu waren een groot succes op de Horecava

Van vegan kebab tot vlierbloesemlimonade en van ambachtelijke mini-appeltaartjes tot heerlijke Aziatische hapjes: de Horecava was ook dit jaar weer een feest voor horecaprofessionals. Twee weken geleden vond de 63e editie van deze horecavakbeurs plaats, Vier dagen lang was de Amsterdamse RAI dé plek om mooie deals te sluiten, nieuwe klanten te werven en inspiratie op te doen. Zoveel geuren, kleuren en smaken – een wonderlijk evenement. Al helemáál als je er een nieuw merk lanceert. De Horecava was het startschot voor Shefu; maandag 7 januari konden horecaprofessionals de lekkere hapjes voor het eerst proeven. Wat waren de eerste reacties? En hoe kijkt de 25-jarige eigenaresse Minou Byvoet terug op de Horecava? Een exclusief verslag.

Elegante, Aziatische aankleding

Met meer dan 70.000 bezoekers en een beursvloer van wel 100.000 m² is de Horecava immens groot. Alles waar een beetje bourgondiër van droomt is er: winetastings, een hal speciaal voor craft bier, live cooking, kookwedstrijden à la Heel Holland Bakt en masterclasses. Naast overweldigend veel eten en drinken vind je ook veel non-food producten op de Horecava. Van hippe foodtrucks tot innovatieve delivery drones en van een milieuvriendelijke kledinglijn voor koks tot duurzaam verpakkingsmateriaal. Waar de stand van Shefu te vinden is? In de Fastservicehal, tussen merken als Aviko, De Tostimakers en De Pizzabakkers. Juist, de hal van de guilty pleasures, waar je maag al bij binnenkomst begint te rommelen. Ook om 11 uur 's ochtends.

Het standje van Shefu is niet groot, maar trekt wel meteen de aandacht. Rood met gouden lampionnen hangen rondom de kraam en de aankleding is strak en zwart. Aan beide zijkanten zijn twee grote banners te zien met daarop het pakkende logo van Shefu en de Japanse tekens. De kleurrijke verpakkingen van de hapjes staan stijlvol opgestapeld op de bar, naast de folders en servetjes. Het plaatje is compleet door de authentieke Japanse chopsticks die uitgedeeld worden aan  bezoekers. Alles straalt uit: Aziatische keuken.

Maar wat vooral de aandacht trekt in de stand: het fingerfood. Drie bordjes die telkens gevuld zijn met verschillende borrelhappen, zoals krokante tatsuta, duck gyoza en vegetarische loempia's. De lekkere hapjes worden vergezeld van drie dipjes: soyasaus, chilisaus en hoisinsaus. Achter de bar knettert de frituur en wordt er goed op gelet dat de Aziatische hapjes met de perfecte temperatuur geserveerd worden. Eigenaresse Minou Byvoet spreekt ondertussen geïnteresseerden aan en deelt de Oosterse snacks uit.

''Zachte en malse kip yakitori''

De hapjes gaan hard, zelfs om 11 uur 's ochtends gaat een loempia er bij velen al lekker in. Dan is de vraag natuurlijk: wat vinden de bezoekers ervan? ''De snacks zijn ontzettend lekker'', vertelt Caroline Rademaker, franchise recruiter van De Pizzabakkers. ''De afgelopen vier dagen heb ik alle hapjes wel geproefd, denk ik. Mijn collega en ik liepen toevallig langs de stand. Daarna bleef ik maar terugkomen'', lacht ze. Haar favoriet? ''De kip yakitori, denk ik. De kip is zacht en mals, dat vind ik belangrijk. Maar ook de duck gyoza sprong er voor mij ook uit.''

''Hapje met een crunch''

Sandy, werkzaam bij een cafetaria in Rotterdam, is vooral te spreken over de wakadori. ''De smaak van de wakadori is zoveel beter dan die van de meeste Aziatische snacks. Vaak krijg je veel te veel saus. Deze wakadori is niet te zoet, en niet te zout. Het geeft een gezond gevoel. De gyoza met kip en duck vind ik ook erg lekker, die is heel krokant.''

Allisha Oostveen, horecastudent aan het ROC van Amsterdam, is aangenaam verrast door de gyoza met kip. ''Ik heb zo'n dumpling tot nu toe alleen gestoomd gegeten, maar gefrituurd is hij ook lekker. Het hapje heeft een crunch, maar tegelijkertijd een zachte smaak vanbinnen. Het is echt goed in balans. Ik vind het ook leuk dat jullie verschillende sausjes hebben. Meestal krijg je alleen soyasaus bij deze hapjes. Ja, ik zou dit zo in de kroeg bestellen'', zegt de student. Ze was specifiek op zoek naar Japans fingerfood op de Horecava. ''De stand viel me meteen op. Het ziet er heel strak en clean uit. Het merk heeft een exclusieve uitstraling, vind ik. Daar houd ik wel van.''

Luxe borrelhapjes

Bij meerdere bezoekers viel het exterieur in de smaak. ''De lampions en de loempia's sprongen eruit in de hal'', zegt Nick Legler, die bij eventmanagementbureau EventLab in Utrecht werkt. ''Het exterieur ziet er traditioneel Japans uit. Japan staat heel hoog op mijn lijstje van landen om te bezoeken. Dat komt vooral door het eten, de Japanse keuken is sowieso mijn favoriet. Vooral streetfood dan, sushi vind ik wat minder.'' Ook Caroline Rademaker van De Pizzabakkers is een groot fan van Japans eten. ''Dat doe ik heel vaak. Ik denk dan ook wel dat ik een goed oordeel kan geven over de snacks van Shefu'', knipoogt ze.

Bob Dreuning, werkzaam bij golfbaan The International in Badhoevedorp, vindt de stand er sfeervol uitzien in de grote ruimte. ''Shefu komt toegankelijk en behulpzaam over'', volgens zijn vriendin. ''Dat is bij andere stands niet altijd het geval.'' Dreuning is op zoek naar luxe hapjes voor de golfclub. ''We hebben best een exclusieve zaak, dus we zoeken wat luxere snacks dan gewone bitterballen of frikandellen.'' Of hij zaken met Shefu gaat doen, laat hij nog open. De kiploempia vindt hij heel lekker, met dumplings heeft hij niet zoveel. ''Het is ideaal dat de snacks in de frituur kunnen en zo snel klaar zijn'', zegt hij. Nick Leger van EventLab vindt de gyoza één van de toppers. ''Heel lekker, net als de wakadori heeft dit hapje een uitgesproken smaak. Is het goed als ik er nog wat neem?''

Positieve reacties van grote bedrijven

Uit de vele positieve reacties moge duidelijk zijn: er is in Nederland een grote markt voor Aziatische hapjes. Dat zit dus wel goed voor Shefu. Voelt het nieuwe merk dat ook nog zo, na vier dagen Horecava? ''Zeker!'', zegt eigenaresse Minou. ''Het was een groot succes. En zo leuk om mee te maken: al die mensen en al dat eten. We zijn vooral blij met het aantal positieve reacties van grote bedrijven. Soms bleven die vertegenwoordigers wel twintig minuten in onze stand hangen. Al die reacties bevestigden ons gevoel: yes, we gaan het gewoon doen!'' Zwaar was het wel, het team van Shefu kwam donderdagavond pas laat thuis, met vermoeide ruggen en benen, nadat de laatste dingen dingen opgeruimd waren. Maar de Horecava was het harde werk helemaal waard.

Aan het begin van de week was het team stiekem best zenuwachtig. Minou: ''Maandagochtend kwamen we heel vroeg aan. Dan sta je daar, als klein bedrijfje dat net begonnen is, tussen grote bedrijven als Mora en Remia. Help, dachten we, wat moeten we doen? De eerste indruk was: dit wordt aanpoten. Tegelijkertijd was het juist leuk om het allemaal zelf te doen.'' Waar ze verder mee bezig waren, op het begin? Is de elektriciteit wel geregeld? Het water? En hebben mensen wel zin om maandagochtend hapjes uit de frituur te eten? Gelukkig waren er genoeg mensen die om half 11 al trek hadden in een yakitori spiesje. ''We hadden onze best gedaan een gezellige bar te creëren. Volgens mij is dat wel gelukt.''

De topper: duck gyoza

''Veel mensen vonden het stoer dat ik als 25-jarige op de Horecava stond met mijn eigen bedrijfje. Over de hapjes waren ze enorm enthousiast'', stelt Minou. Wat de populairste borrelsnack was? ''De duck gyoza sprong er met kop en schouders bovenuit. Dat hadden we niet per se verwacht.'' Waarom niet? ''Mensen kennen gyoza van eend vaak niet echt. Soms zeiden bezoekers ''Nee dank je, ik eet geen eend'' of ''Ik ken het niet''. ''Probeer het gewoon'', zeiden we dan. ''In principe verschilt eend niet enorm veel van kip. Qua smaak wel, maar het is allebei vlees. Verder hadden ze de duck gyoza, net als de chicken gyoza, vaker gestoomd gegeten. In de frituur ontstaat een extra bite, dat was nieuw voor veel mensen. Dat je deze hapjes op verschillende manieren kunt bereiden, bleek een aanvulling. Als tip gaven we bijvoorbeeld: je kunt de dumplings stomen en dan een beetje aanbakken. ''Wow, ik heb er nu al zin in'', was vaak de reactie.''

Ook de tatsuta en kara age gingen er snel doorheen. ''Die hadden we ook te weinig ingekocht. Aan de andere kant konden we daardoor de gyoza weer meer promoten. De tatsuta was tegelijkertijd nieuw en een herkenning. In onze tatsuta zit relatief weinig zout voor een borrelsnack. Hij is crispy en lekker.'' De leukste reactie van alle dagen ging dan ook over de tatsuta, vertelt Minou. ''Ik vroeg een jongen de tatsuta te beschrijven en hij zei: ''Het proeft alsof je na een lange strandwandeling even gaat zitten om de zon onder te zien gaan. Dát moment.'' Een beter compliment kun je bijna niet krijgen, toch?

 Wakadori als snack

''De wakadori en yakitori zijn all-time favourites. De wakadori hoeft niet per se een snack te zijn, het kan ook als aanvulling op een gerecht worden geserveerd. Wij hadden de wakadori in stukken gesneden, wél als snack, wat voor veel mensen nieuw en verrassend was.'' Andere veelgehoorde opmerkingen: ''Mals vlees'', ''Sappig'', ''Fijn dat je niet op een bot hoeft te kluiven'' en ga zo maar door. 

Een moment dat Shefu bijgebleven is? ''Op een gegeven moment stonden we een soort presentatie te geven met dertig man om de stand heen. Wat gebeurt hier, dachten we. Bezoekers stelden allerlei vragen, iedereen hing aan onze lippen '', vertelt Minou. Maandag was de drukste dag, omdat veel horecagelegenheden buiten de Randstad dicht waren en dus naar de Horecava konden gaan. Dinsdag was minder druk, maar ''de kwaliteit van de gesprekken was beter'', aldus Shefu. Op donderdag waren er vooral studenten en dagjesmensen.

Exclusieve hapjes

Eén van de belangrijkste vragen die rest: welke deals heeft Shefu binnengesleept? Daar kan het jonge bedrijf nog niet teveel op zeggen, máár: ''al flink wat klanten zijn voor 90% zeker''. Daar zitten ook een aantal hele grote namen bij. Naast restaurants waren veel partycentra geïnteresseerd, net als bowlingbanen, foodfestivals en cateringbedrijven. ''Het feit dat de hapjes zo snel klaar zijn, is voor veel bedrijven interessant. Veel mensen willen snacks uit de frituur, maar wel iets exclusiefs, iets anders. Omdat de hapjes bevroren worden aangeleverd, zijn ze in 3 tot 5 minuten klaar.'' De telefoon liep vol met berichtjes in de dagen na de Horecava. ''Ons enthousiasme deed het goed'', denkt Minou. ''Dat zorgde echt voor een gunfactor. Super leuk.''

 Conclusie: de Horecava was een groot succes. Zijn er toch nog dingen die Shefu volgend jaar anders zou doen? ''Genoeg!'', is het antwoord. ''Vooral praktische dingen. De vriezer hadden we beter kunnen indelen. Een aantal producten, zoals de wakadori, kara age en yakitori, waren al snel op. Verder zouden we een professionele kok inhuren. Zodat de tijdsplanning nog beter geregeld wordt. Dan zijn we ook een jaar verder en moeten we een stap gezet hebben.'' Shefu hoopt dan wat meer aan het begin van de hal te staan, zodat bezoekers letterlijk niet om de Aziatische producten heen kunnen.

Toekomstplannen

Deze week wil Shefu iedereen terugbellen en mailen, vanaf maart worden de hapjes echt geleverd. Eerst in de Randstad, daarna in de rest van Nederland. Want in Brabant ligt bijvoorbeeld ook veel potentieel. Daarnaast wordt het assortiment uitgebreid. Nu verkoopt Shefu al een verscheidenheid aan lekkere hapjes, zoals de geliefde kara age en de populaire duck gyoza. Later dit jaar komen er nóg meer borrelsnacks bij. Denk dan aan een tempuragarnaal, zalmbites of tonijn met een krokant laagje aan de bovenkant.

Daarnaast is Shefu druk bezig meer vegetarische snacks te ontwikkelen. Wat je je hierbij kunt voorstellen? Bijvoorbeeld Oosterse groenten in een knapperig jasje van tempurabeslag. Of fingerfood van avocado. Helemaal hip, en bij Shefu heeft zo'n hapje tegelijkertijd een authentieke Aziatische allure. Stijlvol, origineel en makkelijk. Want avocado kan ingevroren worden, waardoor het lang goed blijft én verspilling voorkomen wordt. Ook lekker: edamame boontjes, oftewel jonge Japanse soyaboontjes. Het moge duidelijk zijn: genoeg mogelijkheden om uit te breiden. En dat is mooi, want reken maar dat Shefu volgend jaar weer op de Horecava te vinden is. ''We hebben er nu alweer zin in. Al die positieve reacties waren geweldig. Nu moeten we het echt gaan waarmaken.'' Shefu is er klaar voor.

Terug naar NEWS